یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 28 Apr 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
خبر ویژه شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۸:۵۱:۲۳

تولید گاز از پارس‌جنوبی به 380 میلیون مترمکعب می‌رسد

ایران دریلینگ: با دستیابی به اهداف تعیین شده در سال جاری از سوی وزارت نفت با برداشت گاز، میزان ظرفیت تولید مخزن مشترک پارس‌جنوبی به 380 میلیون مترمکعب در روز می‌رسد. به گزارش ایران دریلینگ و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران، سید مرتضی الهی؛ مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های شرکت نفت و گاز پارس، در حاشیه یازدهمین نمایشگاه انرژی کیش در جمع خبرنگاران گفت: به زودی قول ١٠٠ میلیون مترمکعبی تولید گاز در فازهای ١٢، ١٥ تا ١٨ میدان پارس‌جنوبی محقق می‌شود. وی در توضیح آخرین اقدام‌های صورت گرفته همسو با تاکیدهای وزیر نفت برای تامین ١٠٠ میلیون مترمکعب گاز در زمستان امسال گفت: این تعهدات محقق می‌شود زیرا فاز ١٢ که شامل سه فاز است تکمیل شده و واحد ششم آن نیز تا آخر بهمن ماه راه‌اندازی می‌شود، همچنین در بخش دریا نیز سه سکو A ،B ،C تکمیل شده و تنها بخشی از سکوی C باقی مانده که آن هم به زودی راه‌اندازی می‌شود؛ از این رو در مجموع روزانه ٥٦ میلیون مترمکعب گاز غنی از فاز ١٢ پارس‌جنوبی استحصال می‌شود.

تحقق تولید ٤٠ میلیون مترمکعبی گاز شیرین از فاز ١٥ و ١٦ پارس‌جنوبی

الهی همچنین در توضیح آخرین وضع فازهای ١٦ و ١٥ گفت: یازده حلقه چاه فاز ١٦ و هفت حلقه چاه فاز ١٥ تکمیل شده و قرار است ١٤ میلیون متر مکعب گاز غنی از فاز ١٥ و ٢٨,٣ میلیون مترمکعب از فاز ١٦ استحصال شود که این میزان معادل ١.٥ فاز (بیش از ٤٠میلیون مترمکعب گاز) است. وی تاکید کرد: هم‌اکنون گاز غنی دو فاز ١٦ و ١٥ به پالایشگاه این فازها رسیده و پالایشگاه به تدریج به ظرفیت نهایی خود می‌رسد و تولید ٤٠ میلیون مترمکعب گاز غنی در این فاز تا بهمن ماه محقق می‌شود.

تولید حدود ٦٠ میلیون مترمکعبی گاز شیرین از فاز ١٢ پارس‌جنوبی

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که پالایشگاه‌های فازهای ١٦ و ١٥ و ١٢ به پالایشگاه فازهای ٨ و ٧ و ٦ متصل شده‌اند، گفت: در حال حاضر بخشی از گاز تولید شده در این پالایشگاه‌ها از فازهای ٦ تا ٨ پارس‌جنوبی گرفته و مابقی از چاه‌های دریایی خود این فازها تامین می‌شود. الهی همچنین در باره فازهای ١٨ و ١٧ گفت: هم‌اکنون نخستین ترین این فازها آماده شیرین‌سازی بوده و همزمان سکوی ١٨A براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته به یکی از واحدهای پالایشگاهی فازهای ١٦ و ١٥ وصل شده است.

تولید از پارس‌جنوبی از ٣٨٠ میلیون مترمکعب فراتر رفت

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های شرکت نفت و گاز پارس در پاسخ به سئوالی در مورد ظرفیت کنونی و پیشین تولید در میدان پارس‌جنوبی، گفت: با محاسبه محقق شدن ١٠٠ میلیون مترمکعب گاز در زمستان امسال و ١٠ فاز قبلی که در مدار بوده‌اند تولید گاز غنی پارس‌جنوبی به ٣٨٠ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد، در حالی که این میزان سال گذشته حدود ٢٨٠ میلیون مترمکعب بود، البته در سال‌های قبل به ویژه در زمستان، بیش از این میزان برداشت داشته‌ایم.

آخرین آمار از پیشرفت‌های فیزیکی فازهای ٣٥ ماهه

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های شرکت نفت و گاز پارس گفت: فاز ١٣ با پیشرفت ٧٢ درصد، فاز ١٤ با ٥٧ درصد، فاز ١٩ با ٨٤ درصد، فازهای ٢١ و ٢٠ با ٧٠ درصد و فازهای ٢٤ و ٢٣ و ٢٢ با ٧٤ درصد پیشرفت روند خوبی را طی می‌کنند، اما فاز ١٩ در میان این فازها پیشرو بوده و امیدواریم تا زمستان سال آینده در مدار قرار گیرد، زیرا خط لوله و حفاری‌های چاه‌های فاز ١٩ به پایان رسیده و پالایشگاه آن نیز بیش از ٨٠ درصد پیشرفت دارد.

بخش دریای فاز ١١ را ایرانی‌ها توسعه می‌دهند

الهی درباره وضع فاز ١١ و احتمال حضور شرکت‌های اروپایی در این فاز گفت: برنامه‌ریزی‌هایی برای حضور شرکت‌های خارجی در این فاز صورت گرفته بود، اما بسیاری از آنها به دلیل تحریم محقق نشد، از این رو چندی پیش وزارت نفت تصمیم گرفت حفاری دریایی این فاز را با استفاده از توان داخلی آغاز کند؛ اما تاکنون درباره پیمانکار یا شرکت‌های خارجی در بخش خشکی تصمیمی گرفته نشده است. مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: اگر شرایط تحریم و حضور شرکت‌های خارجی تغییر کند امکان حضور آنها در فاز ١١ پارس‌جنوبی با تغییرهایی روبرو خواهد بود.

خبرهای خوش از لایه نفتی پارس‌جنوبی

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های شرکت نفت و گاز پارس افزود: چاه‌های لایه نفتی میدان گازی پارس جنوبی حفاری شده و سکوی آن آماده نصب است و به زودی اتفاق‌های تازه‌ای در این مجموعه رخ می‌دهد. الهی ادامه داد: امسال یکی از سال‌های منحصربه‌فرد پارس‌جنوبی بوده زیرا افزون بر تحقق تولید ١٠٠ میلیون مترمکعب گاز برای زمستان پنج سکوی دریایی به صورت همزمان راه‌اندازی شده است.



  کد خبر : 493
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :